Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012

Επτανησιακές και Αθηναικές καντάδες


"Πάμε να κάνουμε μια καντάδα;"

Μια αγαπημένη συνήθεια αλλά και έξοχο δείγμα μουσικής παράδοσης των Επτανήσιων είναι οι καντάδες.
Πριν την ένωση ακόμη των Ιονίων Νήσων με την Ηπειρωτική Ελλάδα,κατά τη διάρκεια της κυριαρχίας των Βενετών δημιουργήθηκε η Επτανησιακή Μουσική Σχολή.Πατέρας της Σχολής αυτής θα πρέπει να θεωρείται ο Νικόλαος Μάντζαρος, ο μουσικός που εμελοποίησε τον εθνικό μας ύμνο.
Τότε γεννήθηκε και η καντάδα.Συγκεκριμένα,γενέτηρά της θεωρείται το Ληξούρι.
Το όνομά της προέρχεται από το λατινικό ρήμα cantare (τραγουδώ) και κύριο χαρακτηριστικό της είναι η τριφωνία:Πρίμο-σεκόντο-μπάσσο, που όμως η κάθε φωνή εκτελείται από πολλά πρόσωπα.
Αρκετές από τις πρώτες καντάδες θα συνθέσουν μουσικοί που ανήκουν στην Επτανησιακή σχολή,όπως ο Διονύσης Λαυράγκας, (Κεφαλονιτοπούλα, Λαλούν τ΄αήδονια, Λομπαρδιανοί.).
Οι καντάδες συνοδεύονταν συνήθως από κιθάρες και μαντολίνα, ενώ συχνά οι παρέες τις τραγουδούσαν και χωρίς τη συνοδεία οργάνων.
Προκάτοχος της καντάδας στα Επτάνησα ήταν οι αριέττα,ένα είδος πολυφωνικής μουσικής με απαλή μελωδία.Αυτό το είδος εμφανίστηκε στην Κεφαλλονιά και αποτελεί καθαρό μουσικό είδος του νησιού.
Έτσι λοιπόν,η συνήθεια των νέων του νησιού να τραγουδούν κάτω από το μπαλκόνι της αγαπημένης,σε συνδυασμό με τον ρομαντισμό μιας άλλης εποχής,έχει συνδεθεί στενά με τις καντάδες.Έτσι καθιερώθηκε η φράση :"Πάμε να κάνουμε μια καντάδα;"

Επίσης,οι καντάδες συναντώνται τόσο στην Κέρκυρα όσο και στην Ζάκυνθο και εκφράζει την αγάπη και τον έρωτα.




Αθηναικές καντάδες

Η επτανησιακή καντάδα φαίνεται να πέρασε στην ηπειρωτική Ελλάδα μετά την ένωση το 1863. Διαδόθηκε ταχύτατα και έγινε ιδιαίτερα αγαπητή στα αστικά κέντρα, γεγονός που σηματοδοτεί την γέννηση της Αθηναϊκής καντάδας , που συνδέεται με τους Αθηναίους ρομαντικούς ποιητές του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα ,όπως Γεώργιος Δροσίνης  , Αριστοτέλης Βαλαωρίτης  , Ιωάννης Πολέμης κ.λπ.
Αθηναϊκές καντάδες συνέχισαν να γράφονται, ευνοημένες από το ρομαντικό κλίμα της εποχής, μέχρι και την δεκαετία του 1930.
Η Αθηναϊκή καντάδα διαφέρει από την Επτανησιακή στο ότι η πρώτη διαθέτει λόγιο χαρακτήρα, ενώ η δεύτερη φέρει πιο έντονα το λαϊκό στοιχείο.


 πηγή:musicportal.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου