Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου 2012

Soul μουσική-βγαλμένη από την ψυχή των μαύρων

Κάπου στις αρχές του 1960 εμφανίζεται ένα νέο είδος μουσικής,μπολιασμένο με στοιχεία από την rhythm 'n' blues 
(R&B διαφορετικά) και την γκόσπελ* ,η soul.
Η soul ήταν η ομπρέλα για πολλά μουσικά είδη που ακολούθησαν αργότερα,όπως το ψυχεδελικό ροκ,ντίσκο,ποπ αλλά και χιπ χοπ.

Η καταγωγή της soul είναι το Chicago,ενώ γρήγορα εξαπλώθηκε στη Ν.Υόρκη,το Detroit και το Memphis.
Αρχικά,αποτελούσε την μουσική που άκουγαν οι νέοι μαύροι στις γιορτές και στις συναθροίσεις τους.Αργότερα,όταν τα κινήματα υπέρ των πολιτικών δικαιωμάτων των μαύρων άρχισαν να γιγαντώνονται,η soul έγινε το σύμβολο συσπείρωσής τους.
Το 1959 ιδρύεται η δισκογραφική εταιρία Mowtown από τον Berry Gordy JR,η οποία πυροδότησε ακόμη περισσότερο το συγκεκριμένο είδος και γενικότερα καθιέρωσε νέες μεθόδους marketing στην μουσική βιομηχανία.
Κύριοι πρεσβευτές του είδους είναι ο James Brown,η Aretha Franklin, ο Curtis Mayfield (ο νονός της soul του βορρά),o Stevie Wonder και πολλοί άλλοι.Ως μέλος του συγκροτήματος The Impressions, ο Mayfield πρωτοστάτησε με ένα χορωδιακό τρόπο ερμηνείας call and response με προέλευση τα gospels και επηρέασε πολλά συγκροτήματα της περιόδου όπως τους συντοπίτες τους Radiants.
Ως προάγγελος όμως του είδους θεωρείται ο Ray Charles.
Από την άλλη,ο ιεροκήρυκας Σάλομον Μπέρκ στη Φιλαδέλφεια,συνδύασε το κήρυγμά του με τους χορευτικούς ρυθμούς της soul.
Κύρια χαρακτηριστικά της μουσικής της είναι τα δυνατά φωνητικά των τραγουδιστών και η χρήση χάλκινων πνευστών οργάνων,όπως σαξόφωνο και τρομπέτα.
Στις αρχές του 1970 το φαινόμενο της soul άρχισε να χάνεται και άλλα είδη επηρεασμένα από αυτή να κάνουν δειλά την εμφάνισή τους,όπως η urban soul και το hip hop.

*γκόσπελ:μουσικό είδος με έντονα φωνητικά και χριστιανικό περιεχόμενο

 

Κάλαντα Πρωτοχρονιάς -Γλυκερία


για να μαθαίνουν οι νεότεροι και να θυμούνται οι μεγαλύτεροι...

Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2012

Κάλαντα Χριστουγέννων από όλη την Ελλάδα

Να σας τα πούμε;

Τα κάλαντα είναι ένα ελληνικό έθιμο με βαθιές ρίζες από την Αρχαία Ελλάδα.Σύμφωνα με τους ιστορικούς,έχουν βρεθεί αρχαία γραπτά κομμάτια παρόμοια με τα σημερινά κάλαντα (Ειρεσιώνη στην αρχαιότητα).
Τα παιδιά της εποχής εκείνης κρατούσαν ομοίωμα καραβιού που παρίστανε τον ερχομό του θεού Διόνυσου. Αλλοτε κρατούσαν κλαδί ελιάς ή δάφνης στο οποίο κρεμούσαν κόκκινες και άσπρες κλωστές. Στις κλωστές έδεναν τις προσφορές των νοικοκύρηδων.
Το τραγούδι της Ειρεσιώνης της εποχής του Ομήρου, το συναντάμε σήμερα με μικρές παραλλαγές στα κάλαντα της Θράκης:
"Στο σπίτι ετούτο πού 'ρθαμε του πλουσιονοικοκύρη
ν' ανοίξουνε οι πόρτες του να μπει ο πλούτος μέσα     
να μπει ο πλούτος κι η χαρά κι η ποθητή ειρήνη
και να γεμίσουν τα σταμνιά μέλι, κρασί και λάδι
κι η σκάφη του ζυμώματος με φουσκωτό ζυμάρι".



Από που προέρχεται όμως η λέξη "κάλαντα";
Έχει λατινική ρίζα,συγκεκριμένα από την λέξη "calenda",που σημαίνει αρχή του μήνα,ενώ στην πορεία διαμορφώθηκε από το ελληνικό ρήμα "καλώ".Έτσι λοιπόν ονομάζονται τα τραγούδια,τα οποία έχουν ως στόχο να φέρουν ένα χαρμόσυνο μήνυμα:κάλαντα ή κόλιαντα ή κόλιεντα.




 

Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012

Γεια και χαρά σας βρε πατριώτες-Βασίλης Παπακωνσταντίνου

Ήρθε ο βουλευτής στο χωριό, βόλτες από κει και από δω
μοιράζει υποσχέσεις στους αγρότες,
θα σας γλιτώσουμε από τη δυστυχία,
νερό θα φέρουμε θα φτιάξουμε σχολεία
κι όσο για τα φτωχά κορίτσια σας γαμπρούς εμείς θα βρούμε.

Rihanna - Where Have You Been

Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012

Επτανησιακές και Αθηναικές καντάδες


"Πάμε να κάνουμε μια καντάδα;"

Μια αγαπημένη συνήθεια αλλά και έξοχο δείγμα μουσικής παράδοσης των Επτανήσιων είναι οι καντάδες.
Πριν την ένωση ακόμη των Ιονίων Νήσων με την Ηπειρωτική Ελλάδα,κατά τη διάρκεια της κυριαρχίας των Βενετών δημιουργήθηκε η Επτανησιακή Μουσική Σχολή.Πατέρας της Σχολής αυτής θα πρέπει να θεωρείται ο Νικόλαος Μάντζαρος, ο μουσικός που εμελοποίησε τον εθνικό μας ύμνο.
Τότε γεννήθηκε και η καντάδα.Συγκεκριμένα,γενέτηρά της θεωρείται το Ληξούρι.
Το όνομά της προέρχεται από το λατινικό ρήμα cantare (τραγουδώ) και κύριο χαρακτηριστικό της είναι η τριφωνία:Πρίμο-σεκόντο-μπάσσο, που όμως η κάθε φωνή εκτελείται από πολλά πρόσωπα.
Αρκετές από τις πρώτες καντάδες θα συνθέσουν μουσικοί που ανήκουν στην Επτανησιακή σχολή,όπως ο Διονύσης Λαυράγκας, (Κεφαλονιτοπούλα, Λαλούν τ΄αήδονια, Λομπαρδιανοί.).
Οι καντάδες συνοδεύονταν συνήθως από κιθάρες και μαντολίνα, ενώ συχνά οι παρέες τις τραγουδούσαν και χωρίς τη συνοδεία οργάνων.
Προκάτοχος της καντάδας στα Επτάνησα ήταν οι αριέττα,ένα είδος πολυφωνικής μουσικής με απαλή μελωδία.Αυτό το είδος εμφανίστηκε στην Κεφαλλονιά και αποτελεί καθαρό μουσικό είδος του νησιού.
Έτσι λοιπόν,η συνήθεια των νέων του νησιού να τραγουδούν κάτω από το μπαλκόνι της αγαπημένης,σε συνδυασμό με τον ρομαντισμό μιας άλλης εποχής,έχει συνδεθεί στενά με τις καντάδες.Έτσι καθιερώθηκε η φράση :"Πάμε να κάνουμε μια καντάδα;"

Επίσης,οι καντάδες συναντώνται τόσο στην Κέρκυρα όσο και στην Ζάκυνθο και εκφράζει την αγάπη και τον έρωτα.




Αθηναικές καντάδες

Η επτανησιακή καντάδα φαίνεται να πέρασε στην ηπειρωτική Ελλάδα μετά την ένωση το 1863. Διαδόθηκε ταχύτατα και έγινε ιδιαίτερα αγαπητή στα αστικά κέντρα, γεγονός που σηματοδοτεί την γέννηση της Αθηναϊκής καντάδας , που συνδέεται με τους Αθηναίους ρομαντικούς ποιητές του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα ,όπως Γεώργιος Δροσίνης  , Αριστοτέλης Βαλαωρίτης  , Ιωάννης Πολέμης κ.λπ.
Αθηναϊκές καντάδες συνέχισαν να γράφονται, ευνοημένες από το ρομαντικό κλίμα της εποχής, μέχρι και την δεκαετία του 1930.
Η Αθηναϊκή καντάδα διαφέρει από την Επτανησιακή στο ότι η πρώτη διαθέτει λόγιο χαρακτήρα, ενώ η δεύτερη φέρει πιο έντονα το λαϊκό στοιχείο.


 πηγή:musicportal.gr



Backstreet Boys - The One!!!!!

Ζωναράδικος-Χορός Θράκης

Οι Θρακιώτικοι χοροί είναι πλούσιοι σε αριθμό και ιδιαίτερα εντυπωσιακοί.
Ένα χαρακτηριστικό τους που προσδίδει ξεχωριστό χαρακτήρα σε αυτούς ,είναι τα ζωηρά επιφωνήματα των χορευτών.

Ο Ζωναράδικος είναι ένας μεικτός(χορεύεται από άνδρες και γυναίκες),αντικριστός χορός και είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος στην περιοχή της Θράκης.Η ονομασία του οφείλεται στο γεγονός ότι οι χορευτές πιάνονται ο ένας από το ζωνάρι του άλλου.
Χορεύεται κυκλικά,μπαίνουν μπροστά οι άνδρες και ακολουθούν οι γυναίκες.
Σύμφωνα με τα ήθη παλαιότερα, ο τελευταίος άντρας για να πιαστεί με την πρώτη χορεύτρια του γυναικείου κύκλου και ν' αποτελέσουν από κοινού έναν κύκλο, έπρεπε απαραίτητα να είχαν συγγενική σχέση μεταξύ τους. Η συνήθεια αυτή ίσχυε για το σύνολο των κυκλικών χορών, ιδιαίτερα στην περιφέρεια του Διδυμότειχου.

Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2012

Μπάλος Κεφαλλονιάς

Λίγα λόγια για το νησί...

Η Κεφαλλονιά,όπως και τα περισσότερα νησιά του Ιονίου,είναι ιδιαίτερα πλούσια σε ιστορία και παράδοση.
Η επίδραση των Βενετών είναι παραπάνω από εμφανής όταν ακούσει κάποιος τους Κεφαλλονίτες να μιλάνε.Ο τόνος της φωνής,οι ιδιωματισμοί της διαλέκτου είναι μια παραλλαγή,θα έλεγε κανείς,της Ιταλικής γλώσσας με ελληνικές καταλήξεις.
Η Ιταλική κουλτούρα ήταν επόμενο να επηρεάσει τους κατοίκους του νησιού και στην μουσική.
Με την ίδρυση της Εθνικής Μουσικής Σχολής από τον Διονύσιο Λαυράγκα,ξεκίνησε και η παράδοση των καντάδων και των αρριετών.
Ξεχωριστή θέση επίσης κατέχει και η ψαλτική της Κεφαλλονιάς,η οποία διαφέρει από την Βυζαντινή.
Επίσης,οι χοροί μαρτυρούν έντονα την ιταλική επίδραση,με κύρια μουσικά όργανα να τους συνοδεύουν το μαντολίνο,το βιολί και την κιθάρα.

Λίγα λόγια για τον Μπάλο...

Ο Μπάλος είναι ο πιο χαρακτηριστικός χορός του ρεπερτορίου του νησιού,με τον οποίο ξεκινούν όλα τα γλέντια.Πρόκειται για συρτό χορό,του οποίου το μουσικό μέτρο είναι 2/4.
Οι χορευτές,άνδρες και γυναίκες,είναι πιασμένοι από τις παλάμες με λυγισμένους αγκώνες.
Στην αλλαγή της μουσικής αλλάζει και η διάταξη των χορευτών.Ένα ζευγάρι χορεύει στο κέντρο του κύκλου,ξεκομμένο από τους υπόλοιπους.
Χαρακτηριστικό του είναι οι συχνές παραλλαγές στις φιγούρες ανάλογα με τις αλλαγές της μελωδίας.


Καλαματιανός Νάξου

Η Νάξος ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα κυκλαδίτικα νησιά,ως νησί του Διονύσου-άρα και του γλεντιού-,
για την μουσική του παράδοση.
Οι χοροί της έχουν έντονο το ερωτικό στοιχείο και είναι κυρίως συρτοί αντικρυστοί.
Ο Καλαματιανός Νάξου ή Καλαμαθιανός είναι ο γνωστός επτάσημος συρτός,με τον οποίον ξεκίναγαν τα γλέντα στο νησί.
Η συνήθεια να ξεκινούν τα γλέντια με το τραγούδι "μαντήλι καλαματιανό",είναι η αιτία της ονομασίας του.
Στην Απείρανθο λέγεται και Κοτσάτος.

Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

Καραγκούνα-χορός Θεσσαλίας



Πρόκειται για τον κυριότερο χορό της Θεσσαλίας και αναφέρεται στην παραδοσιακή γυναικεία φορεσιά της περιοχής.
Είναι ένας συρτός χορός,όπου οι χορευτές πιασμένοι από τις παλάμες,σχηματίζουν ανοιχτό κύκλο.
Τα βήματα του χορού είναι αργά,βαριά και μεγαλοπρεπή.





Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2012

Καβοντορίτικος-χορός Καρύστου


Ο Καβοντορίτικος χορός έχει καταγωγή από την Κάρυστο (Καβοντόρο Εύβοια).
Πρόκειται για κυκλικό χορό και οι χορευτές πιάνονται σταυρωτά.
Το παράδοξο είναι ότι δεν έχει χαρακτηριστικά νησιώτικου χορού(π.χ μπάλου) αλλά απλού και στρωτού.Θα έλεγε κανείς ότι τα βήματά του μοιάζουν κατά πολύ με αυτά του Καλαματιανού.
Βασικά όργανα που συνοδεύουν την μουσική του είναι το λυροντάουλο και οι τσαμπούνες.

The 80's are back!!


Οι Brother Firetribe, ένα συγκρότημα από τη  Φινλανδία κάνει τη διαφορά και φέρνει το glam rock πίσω στη μόδα!Το συγκρότημα δημιουργήθηκε το 2002 και από τότε έχει εκδόσει 2 άλμπουμ.Το 2006 το False Metal και το 2008 το Heart Full of Fire.

Check them out!





Απτάλικο Ζειμπέκικο (9/8)

Πρόκειται για έναν αντικρυστό χορό σε ρυθμό καρσιλαμά (9/8) και έχει καταβολές από την Μικρά Ασία.
Είναι πολεμικός χορός και χορεύεται από ένα ή δύο άτομα..Όταν χορεύεται από άτομα του ίδιου φύλου έχουν μικρές αποστάσεις μεταξύ τους και είναι παρατεταγμένοι κυκλικά.Τα πατήματα είναι βαριά,ενώ χαρακτηριστική είναι και η κάμψη του σώματος προς τα εμπρός.